7 Daerah Terengganu catat "Malaysian Book of Records" Khatam Al-Quran menggunakan e-Book

Baru-baru ini seramai 16,929 murid Kelas al-Quran dan Fardu Ain (KAFA) berjaya khatam al-Quran secara serentak di kesemua tujuh daerah di negeri Terengganu.

Daripada jumlah tersebut, sebanyak 2,170 murid Tahun Satu hingga Enam di Terengganu termasuk kira-kira 300 orang di Stadium Tertutup, Kompleks Gong Badak di sini menggunakan e-Book untuk majlis berkenaan.

Majlis yang dirasmikan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said tersebut turut dicatit dalam Malaysia Book of Records sebagai Khatam al-Quran Terbanyak Menggunakan e-Book Secara Serentak.

Turut hadir, Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Halid Sintol, pegawai daripada Malaysia Book of Records, Zulhairi Md. Zin selain Exco kerajaan negeri. Ahmad berkata, majlis berkenaan diadakan di tempat berasingan memandangkan Terengganu tidak mempunyai venue khusus bagi menampung jumlah mereka yang ramai. Justeru, katanya, majlis melibatkan 6,001 murid dari Parlimen Kuala Terengganu, Kuala Nerus serta kawasan Manir dan Batu Rakit itu diadakan di Stadium Tertutup manakala 2,400 murid dari Parlimen Besut pula diadakan di Masjid Kampung Raja, Besut dan 1,626 dari Parlimen Setiu di Masjid Bandar Permaisuri.

Menurut beliau, seramai 1,972 murid dari Parlimen Marang pula di Masjid Sultanah Nur Zahirah, Bandar Marang, 1,749 murid lagi dari Parlimen Hulu Terengganu di Masjid Sultan Mahmud, Parlimen Dungun (1,821) di Masjid Tengku Intan Zaharah dan Kemaman (1,264) di Masjid Sultan Ahmad.

Beliau berkata, kerajaan negeri menyasarkan 30,000 kanak-kanak dari negeri ini yang terdiri daripada murid sekolah rendah dan tadika akan khatam al-Quran pada tahun depan.

Tiada ulasan:

PERINGATAN

Kerja-kerja dikawal oleh Kementerian Dalam Negeri dan Mufti Malaysia.

Sila hubungi 03-26933049,26915184 @ 019-3376159 (Rahmat Mahdan) untuk mengetahui kadar caj perkhidmatan terkini.

Firman Allah s.w.t
“Syaitan menjanjikan kemiskinan kepada kamu
(bersedekah amal jariah) dan menyuruh kamu berbuat kejahatan, dan
Allah menjanjikan kepadamu ampunan dan kurnia-Nya.
Allah Maha Luas dan Maha Mengetahui”
Al-Baqarah : 268

Kerjasama anda kami hargai.

Bersamalah kita menjaga kesucian AL-QURAN.

Buku Pelawat


ShoutMix chat widget