ULAMA NUSANTARA
SYAIKH MUHAMMAD ARSYAD AL-BANJARI
KISAH DAN RIWAYAT
Nama
Syaikh Muhammad Arsyad menempati hati masyarakat Kalimantan dan
Indoensia sebagai ulama besar dan pengembang ilmu pengetahuan dan
agama. Belum
ada tokoh yang mengalahkan kepopuleran nama Syaikh Arsyad Al-Banjari.
Karya-karyanya hinga kini tetap dibaca orang di masjid dan disebut-sebut
sebagai rujukan. Nama kitabnya Sabilal Muhtadin diabadikan untuk nama
Masjid Agung Banjarmasin. Nama kitabnya yan lain Tuhfatur Raghibin juga
diabadikan untuk sebuah masjid yang tak jauh dari makan Syaikh Arsyad. Tak hanya itu, hampir seluruh ulama di Banjarmasin masih memiliki tautan dengannya. Baik sebagai keturunan
atau muridnya. Sebut saja nama almarhum K.H. Zaini, yang dikenal dengan
nama Guru Ijay itu, adalah keturunan Syaikh Arsyad. Hampir semua ulama
di Kalimantan, Sumatera, Jawa, dan Malaysia, pernah menimba ilmu dari
syaikh atau dari murid-murid syaikh.
Ulama
yang memiliki nama lengkap Syeikh Muhammad Arsyad bin Abdullah bin
Abdur Rahman Al-Banjari itu ternyata memang bukan orang biasa. Ia adalah
cicit Sayid Abu Bakar bin Sayid Abdullah Al-’Aidrus bin Sayid Abu Bakar
As-Sakran bin Saiyid Abdur Rahman As-Saqaf bin Sayid Muhammad Maula
Dawilah Al-’Aidrus. Silisahnya kemudian sampai pada Sayidina Ali bin Abi
Thalib dan Sayyidatina Fatimah binti Rasulullah. Dengan demikian Syaikh
Arsyad masih memiliki darah keturunan Rasulullah.
Abdullah
tercatat sebagai pemimpin peperangan melawan Portugis, kemudian ikut
melawan Belanda lalu melarikan diri bersama isterinya ke Lok Gabang
(Martapura). Dalam riwayat lain menyebut bahwa apakah Sayid Abu Bakar
As-Sakran atau Sayid Abu Bakar bin Sayid `Abdullah Al-’Aidrus yang
dikatakan berasal dari Palembang itu kemudian pindah ke Johor, dan lalu
pindah ke Brunei Darussalam, Sabah, dan Kepulauan Sulu, yang kemudian
memiliki keturunan kalangan sultan di daerah itu. Yang jelas, para
sultan itu masih memiliki tali temali hubungan dengan Syaikh Arsyad yang
berinduk ke Hadramaut, Yaman. Bapaknya Abdullah merupakan seorang
pemuda yang dikasihi sultan (Sultan Hamidullah atau Tahmidullah bin
Sultan Tahlilullah 1700-1734 M).
Bapaknya bukan asal
orang Banjar,tetapi datang dari India mengembara untuk menyebarkan
Dakwah,Belia seorang ahli seni ukiran kayu. Semasa ibunya hamil,kedua
Ibu Bapaknya sering
berdo’a agar dapat melahirkan anak yang alim dan zuhud. Setelah
lahir,Ibu Bapaknya mendidik dengan penuh kasih sayang setelah mendapat
anak sulung yg dinanti-nantikan ini. Beliau dididik dengan dendangan
Asmaul-Husna,disamping berdo’a kepada Allah.Setelah itu diberikan
pendidikan al-qur’an kepadanya. Kemudian barulah menyusul kelahiran adik-adiknya yaitu ; ’Abidin, Zainal abidin, Nurmein, Nurul Amein.
Muhammad Arsyad lahir di Banjarmasin pada hari Kamis dinihari, pukul 03.00 (waktu sahur), 15 Safar 1122 H atau 17 Maret 1710 M.
Semasa Kecil
Sejak kecil, Syaikh
Muhammad Arsyad Al-Banjari Cergas dan Cerdas serta mempunyai akhlak
yang baik dan terpuji. Kehebatan beliau sejak kecil ialah dalam bidang
seni Lukis dan seni tulis, sehingga siapa saja yang melihat karyanya
akan merasa kagum dan terpukau.
Pada
suatu hari, sultan mengadakan kunjungan kekampung-kampung, Pada saat
baginda sampai kekampung lok Gabang, Baginda berkesempatan melihat hasil
karya lukisan Muhammad Arsyad yang indah lagi memukau hati itu. justeru
Sultan berhajat untuk memelihara dan mendidik Muhammad Arsyad yang
tatkala itu baru berusia 7 tahun.
Syeikh Muhammad
Arsyad al-Banjari mendapat pendidikan penuh di Istana sehingga usia
mencapai 30 tahun. Kemudian beliau dikawinkan dengan seorang perempuan
yang soleha bernam Tuan Bajut, Hasil perkawinan beliau memperoleh
seorang putri yang diberinam Syarifah.
Beliau telah
meneruskan pengembaraan ilmunya ke Mekah selama 30 tahun dan Madinah
selama 5 tahun. Segala perbelanjaanya ditanggung oleh sultan.
Sahabatnya yang
paling penting yang banyak disebut adalah Syeikh `Abdus Shamad
Al-Falimbani, Syeikh Abdur Rahman Al-Mashri Al-Batawi dan Syeikh Abdul
Wahhab Bugis (yang kemudian menjadi menantu Syaikh). Guru yang banyak
disebut adalah Syeikh Muhammad bin Sulaiman Al-Kurdi, Syeikh `Athaullah
dan Syeikh Muhammad bin Abdul Karim As-Sammani Al-Madani. Selama belajar
di Mekah Syeikh Arsyad tinggal di sebuah rumah di Samiyah yang dibeli
oleh Sultan Banjar. Syeikh Arsyad juga belajar kepada guru-guru Melayu
di Arab Saudi, seperti Syeikh Abdur Rahman bin Abdul Mubin Pauh Bok
Al-Fathani (Thailand Selatan), Syeikh Muhammad Zain bin Faqih Jalaluddin
Aceh dan Syeikh Muhammad `Aqib bin Hasanuddin Al-Falimbani.
Hampir semua ilmu keislaman yang telah dipelajari di Mekah dan Madinah
mempunyai sanad atau silsilah hingga ke pengarangnya. Hal ini cukup
jelas seperti yang ditulis oleh Syeikh Yasin bin Isa Al-Fadani (Padang,
Sumatera Barat) dalam beberapa buah karya beliau. Selain bukti berupa
karya-karyanya, juga dapat diambil jasa-jasanya membuka mata rakyat
Banjar atau dunia Melayu.
Rekan-rekan Arsyad selama di Mekah kemudian juga menjadi ulama terkenal.
Syeikh `Abdus Shamad Al-Falimbani pengarang Sayrus Salaikin, Syeikh
`Abdur Rahman Al-Mashri Al-Batawi (akkek Sayid `Utsman bin Yahya, Mufti
Betawi yang terkenal), Syeikh Muhammad Nafis bin Idris Al-Banjari,
pengarang kitab Ad-Durrun Nafis, Syeikh Muhammad Shalih bin `Umar
As-Samarani (Semarang) yang digelar dengan Imam Ghazali Shaghir (Imam
Ghazali Kecil), Syeikh `Abdur Rahman bin `Abdullah bin Ahmad At-Tarmasi
(Termas, Jawa Timur), Syeikh Haji Zainuddin bin `Abdur Rahim Al-Fathani
(Thailand Selatan), dan banyak lagi.
Penulisan
Tradisi
kebanyakan ulama, ketika mereka belajar dan mengajar di Mekah, sekali
gus menulis kitab di Mekah juga. Lain halnya dengan Syeikh Muhammad
Arsyad bin `Abdullah al-Banjari, walaupun dipercayai bahawa beliau juga
pernah mengajar di Mekah, namun karya yang dihasilkannya ditulis di
Banjar sendiri. Lagi pula nampaknya beliau lebih mencurahkan
khidmat derma baktinya di tempat kelahirannya sendiri yang seolah-olah
tanggungjawab rakyat Banjar terbeban di bahunya. Ketika mulai pulang ke
Banjar, sememangnya beliau sangat sibuk mengajar dan menyusun segala
macam bidang yang bersangkut-paut dengan dakwah, pendidikan dan
pentadbiran Islam. Walaupun begitu beliau masih sempat menghasilkan
beberapa buah karangan.
Karya-karya
Syeikh Arsyad banyak ditulis dalam bahasa Arab-Melayu atau Jawi yang
memang diperuntukkan untuk bangsanya. Meskipuin ia memiliki kemampuan
menulis berbagai kitab dalam bahasa Arab, tapi, ia lebih suka
menuliskannya dalam bahasa Jawi. Ia mengajarkan kitab-kitab semacam Ihya
Ulumiddin karya Imam Ghazali kepada para muridnya.
Karangannya yang sempat dicatat adalah seperti berikut di bawah ini:
- Tuhfah ar-Raghibin fi Bayani Haqiqah Iman al-Mu’minin wa ma Yufsiduhu Riddah ar-Murtaddin, diselesaikan tahun 1188 H/1774 M
- Luqtah al-’Ajlan fi al-Haidhi wa al-Istihadhah wa an-Nifas an-Nis-yan, diselesaikan tahun 1192 H/1778 M.
- Sabil al-Muhtadin li at-Tafaqquhi fi Amri ad-Din, diseselesaikan pada hari Ahad, 27 Rabiulakhir 1195 H/1780 M
- Risalah Qaul al-Mukhtashar, diselesaikan pada hari Khamis 22 Rabiulawal 1196 H/1781 M.
- Kitab Bab an-Nikah.
- Bidayah al-Mubtadi wa `Umdah al-Auladi
- Kanzu al-Ma’rifah
- Ushul ad-Din
- Kitab al-Faraid
- Hasyiyah Fat-h al-Wahhab
- Mushhaf al-Quran al-Karim
- Fat-h ar-Rahman
- Arkanu Ta’lim as-Shibyan
- Bulugh al-Maram
- Fi Bayani Qadha’ wa al-Qadar wa al-Waba’
- Tuhfah al-Ahbab
- Khuthbah Muthlaqah Pakai Makna. Kitab ini dikumpulkan semula oleh keturunannya, Abdur Rahman Shiddiq al-Banjari. Dicetak oleh Mathba’ah Al-Ahmadiah, Singapura, tanpa dinyatakan tarikh cetak.
Ada pun karyanya
yang pertama, iaitu Tuhfah ar-Raghibin, kitab ini sudah jelas atau pasti
karya Syeikh Muhammad Arsyad bin `Abdullah al-Banjari bukan karya
Syeikh `Abdus Shamad al-Falimbani seperti yang disebut oleh Dr. M.
Chatib Quzwain dalam bukunya, Mengenal Allah Suatu Studi Mengenai Ajaran
Tasawuf Syeikh Abdus Samad AI-Falimbani, yang berasal daripada pendapat
P. Voorhoeve. Pendapat yang keliru itu telah saya bantah dalam buku
Syeikh Muhammad Arsyad (l990). Dasar saya adalah bukti-bukti sebagai
yang berikut:
- Tulisan Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani, “Maka disebut oleh yang empunya karangan Tuhfatur Raghibin fi Bayani Haqiqati Imanil Mu’minin bagi `Alim al-Fadhil al-’Allamah Syeikh Muhammad Arsyad.”
- Tulisan Syeikh `Abdur Rahman Shiddiq al-Banjari dalam Syajaratul Arsyadiyah, “Maka mengarang Maulana (maksudnya Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari, pen:) itu beberapa kitab dengan bahasa Melayu dengan isyarat sultan yang tersebut, seperti Tuhfatur Raghibin …” Pada halaman lain, “Maka Sultan Tahmidullah Tsani ini, ialah yang disebut oleh orang Penembahan Batu. Dan ialah yang minta karangkan Sabilul Muhtadin lil Mutafaqqihi fi Amrid Din dan Tuhfatur Raghibin fi Bayani Haqiqati Imani Mu’minin wa Riddatil Murtaddin dan lainnya kepada jaddi (Maksudnya: datukku, al-’Alim al-’Allamah al-’Arif Billah asy-Syeikh Muhammad Arsyad bin `Abdullah al-Banjari.”
- Pada cetakan Istanbul, yang kemudian dicetak kembali oleh Mathba’ah Al-Ahmadiah, Singapura tahun 1347 H, iaitu cetakan kedua dinyatakan, “Tuhfatur Raghibin … ta’lif al-’Alim al-’Allamah asy-Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari.” Di bawahnya tertulis, “Telah ditashhihkan risalah oleh seorang daripada zuriat muallifnya, iaitu `Abdur Rahman Shiddiq bin Muhammad `Afif mengikut bagi khat muallifnya sendiri …”. Di bawahnya lagi tertulis, “Ini kitab sudah cap dari negeri Istanbul fi Mathba’ah al-Haji Muharram Afandi”.
- Terakhir sekali Mahmud bin Syeikh `Abdur Rahman Shiddiq al-Banjari mencetak kitab Tuhfah ar-Raghibin itu disebutnya cetakan yang ketiga, nama Syeikh Muhammad Arsyad bin `Abdullah al-Banjari tetap dikekalkan sebagai pengarangnya.
Daripada bukti-bukti di
atas, terutama yang bersumber daripada Syeikh Daud bin `Abdullah
al-Fathani dan Syeikh `Abdur Rahman Shiddiq adalah cukup kuat untuk
dipegang kerana kedua-duanya ada hubungan dekat dengan Syeikh Muhammad
Arsyad bin `Abdullah al-Banjari itu. Syeikh Daud bin `Abdullah
al-Fathani adalah sahabat Syeikh Muhammad Arsyad bin `Abdullah
al-Banjari sedangkan Syeikh `Abdur Rahman Shiddiq pula adalah keturunan
Syeikh Muhammad Arsyad bin `Abdullah al-Banjari. Mengenai karya-karya
Syeikh Muhammad Arsyad bin `Abdullah al-Banjari yang tersebut dalam
senarai, insya-Allah akan dibicarakan pada kesempatan yang lain.
Masih banyak lagi tulisan dan catatan syaikh yang disimpan kalangan
muridnya yang kemudian diterbitkan di Istambul (Turki), Mesir, Arab
Saudi, Mumbai (Bombai), Singapura, dan kemudian Jakarta Surabaya, dan
Cirebon. Di
samping itu beliau menulis satu naskah al Quranul Karim tulisan tentang
beliau sedikit, yang sampai sekarang masih terpelihara dengan baik.
Keturunan
Zurriyaat
(anak dan cucu) beliau banyak sekali yang menjadi ulama besar,
pemimpin-pemimpin, yang semuanya teguh menganut Madzhab Syafi’i sebagai
yang di wariskan oleh Syeikh Muhammad Arsyad Banjar.
Diantara zurriyat beliau yang kemudian menjadi ulama besar turun temurun adalah :
l . H. Jamaluddin, Mufti, anak kandung, penulis kitab “perukunan Jamaluddin”.
2. H. Yusein, anak kandung, penulis kitab “Hidayatul Mutafakkiriin”.
3. H. Fathimah binti Arsyad, anak kandung, penulis kitab “Perukunan Besar”, tetapi namanya tidak ditulis dalam kitab itu.
4. H. Abu Sa’ud, Qadhi.
5. H. Abu Naim, Qadhi.
6. H. Ahmad, Mufti.
7. H. Syahabuddin, Mufti.
8. H.M. Thaib, Qadhi.
9. H. As’ad, Mufti.
10. H. Jamaluddin II., Mufti.
11. H. Abdurrahman Sidiq, Mufti Kerajaan Indragiri Sapat (Riau), pengarang kitab “Risalah amal Ma’rifat”, “Asranus Salah”, “Syair Qiyamat”, “Sejarah Arsyadiyah” dan lain lain.
12. H.M. Thaib bin Mas’ud bin H. Abu Saud, ulama Kedah, Malaysia, pengarang kitab “Miftahul jannah”.
13. H. Thohah Qadhi-Qudhat, penbina Madrasah “Sulamul ‘ulum’, Dalam Pagar Martapura.
14. H.M. Ali Junaedi, Qadhi.
15. Gunr H. Zainal Ilmi.
16. H. Ahmad Zainal Aqli, Imam Tentara.
17. H.M. Nawawi, Mufti.
18. Dan lain-lain banyak lagi.
Diantara zurriyat beliau yang kemudian menjadi ulama besar turun temurun adalah :
l . H. Jamaluddin, Mufti, anak kandung, penulis kitab “perukunan Jamaluddin”.
2. H. Yusein, anak kandung, penulis kitab “Hidayatul Mutafakkiriin”.
3. H. Fathimah binti Arsyad, anak kandung, penulis kitab “Perukunan Besar”, tetapi namanya tidak ditulis dalam kitab itu.
4. H. Abu Sa’ud, Qadhi.
5. H. Abu Naim, Qadhi.
6. H. Ahmad, Mufti.
7. H. Syahabuddin, Mufti.
8. H.M. Thaib, Qadhi.
9. H. As’ad, Mufti.
10. H. Jamaluddin II., Mufti.
11. H. Abdurrahman Sidiq, Mufti Kerajaan Indragiri Sapat (Riau), pengarang kitab “Risalah amal Ma’rifat”, “Asranus Salah”, “Syair Qiyamat”, “Sejarah Arsyadiyah” dan lain lain.
12. H.M. Thaib bin Mas’ud bin H. Abu Saud, ulama Kedah, Malaysia, pengarang kitab “Miftahul jannah”.
13. H. Thohah Qadhi-Qudhat, penbina Madrasah “Sulamul ‘ulum’, Dalam Pagar Martapura.
14. H.M. Ali Junaedi, Qadhi.
15. Gunr H. Zainal Ilmi.
16. H. Ahmad Zainal Aqli, Imam Tentara.
17. H.M. Nawawi, Mufti.
18. Dan lain-lain banyak lagi.
Semuanya yang tersebut di atas adalah zurriyat-zurrivat Syeikh Arsyad yang menjadi ulama dan sudah berpulang ke rahmatullah.
Sebagai kami katakan di atas, Syeikh Mubammad Arsyad bin Al Banjari dan sesudah beliau, zurriyat-zariyat beliau adalah penegak-penegak Madzhab Syafi’i dan faham Ahlussunna,h wal Jama’ah, khususnya di Kalimantan.
Sebagai kami katakan di atas, Syeikh Mubammad Arsyad bin Al Banjari dan sesudah beliau, zurriyat-zariyat beliau adalah penegak-penegak Madzhab Syafi’i dan faham Ahlussunna,h wal Jama’ah, khususnya di Kalimantan.
Syaikh
Arsyad wafat pada 6 Syawal 1227 H atau 3 Oktober 1812 M. Beliau
meninggal dunia pada usia 105 tahun dengan meninggalkan sumbangan yang
besar terhadap masyarakat islam di Nusantara.
Makamnya dianggap
keramat dan hingga kini masih diziarahi orang. Haulnya pada Syawwal lalu
dihadiri Menteri Agama RI H. Muhamamd Maftuch Basyuni bersama ribuan
masyarakat, termasuk dari Malaysia, Sumatera, dan Jawa.
Mudah-mudahan Allah menurunkan rahmat kepada keluarga mereka dan kita semuanya, amin-amin.
1 ulasan:
SIla layari http://lupusquran.blogspot.com
Catat Ulasan