Wakaf Al-Quran akan ke Indochina

Dalam usaha untuk membantu komuniti etnik Melayu Cam di Indochina, khususnya di Kemboja dan Vietnam, mahasiswa UTM Skudai ingin mempelawa mana-mana badan kerajaan dan swasta serta individu yang prihatin untuk turut sama menderma dan menghulurkan sumbangan  bagi melaksanakan hasrat murni ini.

Kumpulan minoriti di negara Indochina itu yang majoritiya adalah penganut agama islam, kebanyakan mereka kurang didedahkan dengan ajaran islam, manakala murid di sekolah kebangsaan pula tidak diajar mata pelajaran Pendidikan Islam. Pengajian agama hanya diajarkan di madrasah/surau-surau kampung dengan bekalan elektrik, kitab mengaji dan al-Quran serta peralatan alat tulis yang sangat terhad.

Sehubungan itu, mahasiswa Kolej Tun Dr Ismail UTM Skudai dengan nasihat PM Dr Firdausi (pengetua kolej), telah mengambil inisiatif untuk menjalankan program khidmat masyarakat di kawasan komuniti yang berkenaan (Kemboja-Vietnam). Program ini dirancang berjalan selama sepuluh hari bermula 5 Disember tahun ini.

Antara aktiviti yang akan dijalankan termasuklah ibadah aqiqah di beberapa buah kampung, membaik pulih prasarana di Maahad Muhammadiah Beng Broul seperti pembinaan tandas dan generator serta berkhatan.

Pengarah program, saudara Muaz Zakaria berkata, hasil sumbangan para dermawan yang disalurkan oleh masyarakat Malaysia melalui Kembara Kasih’10 akan diagihkan kepada penduduk di sekitar Kg Cham dan Kg Beng Broul di Kemboja, manakala di Vietnam adalah di sekitar Chau Doc.

Sumbangan kitab agama dalam bahasa Cam, Al-Quran, peralatan solat seperti telekung, kain pelekat, sejadah dan baju-baju sangat diperlukan oleh mereka.

Bagi yang berhajat untuk menyumbang/mewakafkan Al-Quran boleh lah disalurkan kepada Percetakan Saufi di alamat:

Lot 6213 batu 9 3/4 cheras,
jalan cheras kajang, selangor.
(bersebelahan masjid batu10, jalan cheras kajang) atau hubungi Y.Bhg Tuan Hj. Rahmat Mahdan (Pengerusi Percetakan Saufi).

UTM Skudai menyokong usaha Syarikat Penerbitan Al-Quran Mushaf Uthmani, Percetakan Saufi yang selain mencetak naskhah Al-Quran baru, turut menjalankan pelupusan ayat Al-Quran dalam apa juga bentuk seperti buku teks, Yasin, risalah, akhbar lama hingga kepada cebisan kertas mengandungi ayat Al-Quran secara mengikut tertib..

Mereka yang ingin menghulurkan sumbangan dalam pelbagai bentuk boleh mengirimkan kepada:

Pengetua Kolej Tun Dr Ismail, Kembara Kasih 2010, 
Kemboja-Vietnam, Kolej Tun Dr Ismail,
UTM Skudai,
81310 Skudai Johor Bahru.

Sebarang pertanyaan boleh hubungi pengarah program Kembara Kasih 2010 di talian- 019-7091 079.

Tiada ulasan:

PERINGATAN

Kerja-kerja dikawal oleh Kementerian Dalam Negeri dan Mufti Malaysia.

Sila hubungi 03-26933049,26915184 @ 019-3376159 (Rahmat Mahdan) untuk mengetahui kadar caj perkhidmatan terkini.

Firman Allah s.w.t
“Syaitan menjanjikan kemiskinan kepada kamu
(bersedekah amal jariah) dan menyuruh kamu berbuat kejahatan, dan
Allah menjanjikan kepadamu ampunan dan kurnia-Nya.
Allah Maha Luas dan Maha Mengetahui”
Al-Baqarah : 268

Kerjasama anda kami hargai.

Bersamalah kita menjaga kesucian AL-QURAN.

Buku Pelawat


ShoutMix chat widget