ULAMA NUSANTARA
SYAIKH MUHAMMAD ARSYAD AL-BANJARI
KISAH DAN RIWAYAT
Nama
 Syaikh Muhammad Arsyad menempati hati masyarakat Kalimantan dan 
Indoensia sebagai ulama besar dan pengembang ilmu pengetahuan dan 
agama. Belum
 ada tokoh yang mengalahkan kepopuleran nama Syaikh Arsyad Al-Banjari. 
Karya-karyanya hinga kini tetap dibaca orang di masjid dan disebut-sebut
 sebagai rujukan. Nama kitabnya Sabilal Muhtadin diabadikan untuk nama 
Masjid Agung Banjarmasin. Nama kitabnya yan lain Tuhfatur Raghibin juga 
diabadikan untuk sebuah masjid yang tak jauh dari makan Syaikh Arsyad. Tak hanya itu, hampir seluruh ulama di Banjarmasin masih memiliki tautan dengannya. Baik sebagai  keturunan
 atau muridnya. Sebut saja nama almarhum K.H. Zaini, yang dikenal dengan
 nama Guru Ijay itu, adalah keturunan Syaikh Arsyad. Hampir semua ulama 
di Kalimantan, Sumatera, Jawa, dan Malaysia, pernah menimba ilmu dari 
syaikh atau dari murid-murid syaikh.
Ulama
 yang memiliki nama lengkap Syeikh Muhammad Arsyad bin Abdullah bin 
Abdur Rahman Al-Banjari itu ternyata memang bukan orang biasa. Ia adalah
 cicit Sayid Abu Bakar bin Sayid Abdullah Al-’Aidrus bin Sayid Abu Bakar
 As-Sakran bin Saiyid Abdur Rahman As-Saqaf bin Sayid Muhammad Maula 
Dawilah Al-’Aidrus. Silisahnya kemudian sampai pada Sayidina Ali bin Abi
 Thalib dan Sayyidatina Fatimah binti Rasulullah. Dengan demikian Syaikh
 Arsyad masih memiliki darah keturunan Rasulullah.
Abdullah
 tercatat sebagai pemimpin peperangan melawan Portugis, kemudian ikut 
melawan Belanda lalu melarikan diri bersama isterinya ke Lok Gabang 
(Martapura). Dalam riwayat lain menyebut bahwa apakah Sayid Abu Bakar 
As-Sakran atau Sayid Abu Bakar bin Sayid `Abdullah Al-’Aidrus yang 
dikatakan berasal dari Palembang itu kemudian pindah ke Johor, dan lalu 
pindah ke Brunei Darussalam, Sabah, dan Kepulauan Sulu, yang kemudian 
memiliki keturunan kalangan sultan di daerah itu. Yang jelas, para 
sultan itu masih memiliki tali temali hubungan dengan Syaikh Arsyad yang
 berinduk ke Hadramaut, Yaman. Bapaknya Abdullah merupakan seorang 
pemuda yang dikasihi sultan (Sultan Hamidullah atau Tahmidullah bin 
Sultan Tahlilullah 1700-1734 M).
Bapaknya bukan asal
 orang Banjar,tetapi datang dari India mengembara untuk  menyebarkan 
Dakwah,Belia seorang ahli seni ukiran kayu. Semasa ibunya hamil,kedua 
Ibu Bapaknya sering
 berdo’a agar dapat melahirkan anak yang alim dan zuhud. Setelah 
lahir,Ibu Bapaknya mendidik dengan penuh kasih sayang setelah mendapat 
anak sulung yg dinanti-nantikan ini. Beliau dididik dengan dendangan 
Asmaul-Husna,disamping berdo’a kepada Allah.Setelah itu diberikan 
pendidikan al-qur’an kepadanya. Kemudian barulah menyusul kelahiran adik-adiknya yaitu ;  ’Abidin, Zainal abidin, Nurmein, Nurul Amein.
Muhammad Arsyad lahir di Banjarmasin pada hari Kamis dinihari, pukul 03.00 (waktu sahur), 15 Safar 1122 H atau 17 Maret 1710 M.
Semasa Kecil
Sejak kecil, Syaikh
 Muhammad Arsyad Al-Banjari Cergas dan Cerdas serta mempunyai akhlak 
yang baik dan terpuji. Kehebatan beliau sejak kecil ialah dalam bidang 
seni Lukis dan seni tulis, sehingga siapa saja yang melihat karyanya 
akan merasa kagum dan terpukau.
Pada
 suatu hari, sultan mengadakan kunjungan kekampung-kampung, Pada saat 
baginda sampai kekampung lok Gabang, Baginda berkesempatan melihat hasil
 karya lukisan Muhammad Arsyad yang indah lagi memukau hati itu. justeru
 Sultan berhajat untuk memelihara dan mendidik Muhammad Arsyad yang 
tatkala itu baru berusia 7 tahun.
Syeikh Muhammad 
Arsyad al-Banjari mendapat pendidikan penuh di Istana sehingga usia 
mencapai 30 tahun. Kemudian beliau dikawinkan dengan seorang perempuan 
yang soleha bernam Tuan Bajut, Hasil perkawinan beliau memperoleh 
seorang putri yang diberinam Syarifah.
Beliau telah 
meneruskan pengembaraan ilmunya ke Mekah selama 30 tahun dan Madinah 
selama 5 tahun. Segala perbelanjaanya ditanggung oleh sultan.
Sahabatnya yang 
paling penting yang banyak disebut adalah Syeikh `Abdus Shamad 
Al-Falimbani, Syeikh Abdur Rahman Al-Mashri Al-Batawi dan Syeikh Abdul 
Wahhab Bugis (yang kemudian menjadi menantu Syaikh). Guru yang banyak 
disebut adalah Syeikh Muhammad bin Sulaiman Al-Kurdi, Syeikh `Athaullah 
dan Syeikh Muhammad bin Abdul Karim As-Sammani Al-Madani. Selama belajar
 di Mekah Syeikh Arsyad tinggal di sebuah rumah di Samiyah yang dibeli 
oleh Sultan Banjar. Syeikh Arsyad juga belajar kepada guru-guru Melayu 
di Arab Saudi, seperti Syeikh Abdur Rahman bin Abdul Mubin Pauh Bok 
Al-Fathani (Thailand Selatan), Syeikh Muhammad Zain bin Faqih Jalaluddin
 Aceh dan Syeikh Muhammad `Aqib bin Hasanuddin Al-Falimbani.
Hampir semua ilmu keislaman yang telah dipelajari di Mekah dan Madinah 
mempunyai sanad atau silsilah hingga ke pengarangnya. Hal ini cukup 
jelas seperti yang ditulis oleh Syeikh Yasin bin Isa Al-Fadani (Padang, 
Sumatera Barat) dalam beberapa buah karya beliau. Selain bukti berupa 
karya-karyanya, juga dapat diambil jasa-jasanya membuka mata rakyat 
Banjar atau dunia Melayu.
Rekan-rekan Arsyad selama di Mekah kemudian juga menjadi ulama terkenal.
 Syeikh `Abdus Shamad Al-Falimbani pengarang Sayrus Salaikin, Syeikh 
`Abdur Rahman Al-Mashri Al-Batawi (akkek Sayid `Utsman bin Yahya, Mufti 
Betawi yang terkenal), Syeikh Muhammad Nafis bin Idris Al-Banjari, 
pengarang kitab Ad-Durrun Nafis, Syeikh Muhammad Shalih bin `Umar 
As-Samarani (Semarang) yang digelar dengan Imam Ghazali Shaghir (Imam 
Ghazali Kecil), Syeikh `Abdur Rahman bin `Abdullah bin Ahmad At-Tarmasi 
(Termas, Jawa Timur), Syeikh Haji Zainuddin bin `Abdur Rahim Al-Fathani 
(Thailand Selatan), dan banyak lagi. 
Penulisan
Tradisi
 kebanyakan ulama, ketika mereka belajar dan mengajar di Mekah, sekali 
gus menulis kitab di Mekah juga. Lain halnya dengan Syeikh Muhammad 
Arsyad bin `Abdullah al-Banjari, walaupun dipercayai bahawa beliau juga 
pernah mengajar di Mekah, namun karya yang dihasilkannya ditulis di 
Banjar sendiri. Lagi pula nampaknya beliau lebih mencurahkan 
khidmat derma baktinya di tempat kelahirannya sendiri yang seolah-olah 
tanggungjawab rakyat Banjar terbeban di bahunya. Ketika mulai pulang ke 
Banjar, sememangnya beliau sangat sibuk mengajar dan menyusun segala 
macam bidang yang bersangkut-paut dengan dakwah, pendidikan dan 
pentadbiran Islam. Walaupun begitu beliau masih sempat menghasilkan 
beberapa buah karangan. 
Karya-karya
 Syeikh Arsyad banyak ditulis dalam bahasa Arab-Melayu atau Jawi yang 
memang diperuntukkan untuk bangsanya. Meskipuin ia memiliki kemampuan 
menulis berbagai kitab dalam bahasa Arab, tapi, ia lebih suka 
menuliskannya dalam bahasa Jawi. Ia mengajarkan kitab-kitab semacam Ihya
 Ulumiddin karya Imam Ghazali kepada para muridnya.
Karangannya yang sempat dicatat adalah seperti berikut di bawah ini: 
- Tuhfah ar-Raghibin fi Bayani Haqiqah Iman al-Mu’minin wa ma Yufsiduhu Riddah ar-Murtaddin, diselesaikan tahun 1188 H/1774 M
 - Luqtah al-’Ajlan fi al-Haidhi wa al-Istihadhah wa an-Nifas an-Nis-yan, diselesaikan tahun 1192 H/1778 M.
 - Sabil al-Muhtadin li at-Tafaqquhi fi Amri ad-Din, diseselesaikan pada hari Ahad, 27 Rabiulakhir 1195 H/1780 M
 - Risalah Qaul al-Mukhtashar, diselesaikan pada hari Khamis 22 Rabiulawal 1196 H/1781 M.
 - Kitab Bab an-Nikah.
 - Bidayah al-Mubtadi wa `Umdah al-Auladi
 - Kanzu al-Ma’rifah
 - Ushul ad-Din
 - Kitab al-Faraid
 - Hasyiyah Fat-h al-Wahhab
 - Mushhaf al-Quran al-Karim
 - Fat-h ar-Rahman
 - Arkanu Ta’lim as-Shibyan
 - Bulugh al-Maram
 - Fi Bayani Qadha’ wa al-Qadar wa al-Waba’
 - Tuhfah al-Ahbab
 - Khuthbah Muthlaqah Pakai Makna. Kitab ini dikumpulkan semula oleh keturunannya, Abdur Rahman Shiddiq al-Banjari. Dicetak oleh Mathba’ah Al-Ahmadiah, Singapura, tanpa dinyatakan tarikh cetak.
 
Ada pun karyanya 
yang pertama, iaitu Tuhfah ar-Raghibin, kitab ini sudah jelas atau pasti
 karya Syeikh Muhammad Arsyad bin `Abdullah al-Banjari bukan karya 
Syeikh `Abdus Shamad al-Falimbani seperti yang disebut oleh Dr. M. 
Chatib Quzwain dalam bukunya, Mengenal Allah Suatu Studi Mengenai Ajaran
 Tasawuf Syeikh Abdus Samad AI-Falimbani, yang berasal daripada pendapat
 P. Voorhoeve. Pendapat yang keliru itu telah saya bantah dalam buku 
Syeikh Muhammad Arsyad (l990). Dasar saya adalah bukti-bukti sebagai 
yang berikut: 
- Tulisan Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani, “Maka disebut oleh yang empunya karangan Tuhfatur Raghibin fi Bayani Haqiqati Imanil Mu’minin bagi `Alim al-Fadhil al-’Allamah Syeikh Muhammad Arsyad.”
 - Tulisan Syeikh `Abdur Rahman Shiddiq al-Banjari dalam Syajaratul Arsyadiyah, “Maka mengarang Maulana (maksudnya Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari, pen:) itu beberapa kitab dengan bahasa Melayu dengan isyarat sultan yang tersebut, seperti Tuhfatur Raghibin …” Pada halaman lain, “Maka Sultan Tahmidullah Tsani ini, ialah yang disebut oleh orang Penembahan Batu. Dan ialah yang minta karangkan Sabilul Muhtadin lil Mutafaqqihi fi Amrid Din dan Tuhfatur Raghibin fi Bayani Haqiqati Imani Mu’minin wa Riddatil Murtaddin dan lainnya kepada jaddi (Maksudnya: datukku, al-’Alim al-’Allamah al-’Arif Billah asy-Syeikh Muhammad Arsyad bin `Abdullah al-Banjari.”
 - Pada cetakan Istanbul, yang kemudian dicetak kembali oleh Mathba’ah Al-Ahmadiah, Singapura tahun 1347 H, iaitu cetakan kedua dinyatakan, “Tuhfatur Raghibin … ta’lif al-’Alim al-’Allamah asy-Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari.” Di bawahnya tertulis, “Telah ditashhihkan risalah oleh seorang daripada zuriat muallifnya, iaitu `Abdur Rahman Shiddiq bin Muhammad `Afif mengikut bagi khat muallifnya sendiri …”. Di bawahnya lagi tertulis, “Ini kitab sudah cap dari negeri Istanbul fi Mathba’ah al-Haji Muharram Afandi”.
 - Terakhir sekali Mahmud bin Syeikh `Abdur Rahman Shiddiq al-Banjari mencetak kitab Tuhfah ar-Raghibin itu disebutnya cetakan yang ketiga, nama Syeikh Muhammad Arsyad bin `Abdullah al-Banjari tetap dikekalkan sebagai pengarangnya.
 
Daripada bukti-bukti di 
atas, terutama yang bersumber daripada Syeikh Daud bin `Abdullah 
al-Fathani dan Syeikh `Abdur Rahman Shiddiq adalah cukup kuat untuk 
dipegang kerana kedua-duanya ada hubungan dekat dengan Syeikh Muhammad 
Arsyad bin `Abdullah al-Banjari itu. Syeikh Daud bin `Abdullah 
al-Fathani adalah sahabat Syeikh Muhammad Arsyad bin `Abdullah 
al-Banjari sedangkan Syeikh `Abdur Rahman Shiddiq pula adalah keturunan 
Syeikh Muhammad Arsyad bin `Abdullah al-Banjari. Mengenai karya-karya 
Syeikh Muhammad Arsyad bin `Abdullah al-Banjari yang tersebut dalam 
senarai, insya-Allah akan dibicarakan pada kesempatan yang lain. 
 
 Masih banyak lagi tulisan dan catatan syaikh yang disimpan kalangan 
muridnya yang kemudian diterbitkan di Istambul (Turki), Mesir, Arab 
Saudi, Mumbai (Bombai), Singapura, dan kemudian Jakarta Surabaya, dan 
Cirebon. Di
 samping itu beliau menulis satu naskah al Quranul Karim tulisan tentang
 beliau sedikit, yang sampai sekarang masih terpelihara dengan baik.
Keturunan
Zurriyaat
 (anak dan cucu) beliau banyak sekali yang menjadi ulama besar, 
pemimpin-pemimpin, yang semuanya teguh menganut Madzhab Syafi’i sebagai 
yang di wariskan oleh Syeikh Muhammad Arsyad Banjar.
Diantara zurriyat beliau yang kemudian menjadi ulama besar turun temurun adalah :
l . H. Jamaluddin, Mufti, anak kandung, penulis kitab “perukunan Jamaluddin”.
2. H. Yusein, anak kandung, penulis kitab “Hidayatul Mutafakkiriin”.
3. H. Fathimah binti Arsyad, anak kandung, penulis kitab “Perukunan Besar”, tetapi namanya tidak ditulis dalam kitab itu.
4. H. Abu Sa’ud, Qadhi.
5. H. Abu Naim, Qadhi.
6. H. Ahmad, Mufti.
7. H. Syahabuddin, Mufti.
8. H.M. Thaib, Qadhi.
9. H. As’ad, Mufti.
10. H. Jamaluddin II., Mufti.
11. H. Abdurrahman Sidiq, Mufti Kerajaan Indragiri Sapat (Riau), pengarang kitab “Risalah amal Ma’rifat”, “Asranus Salah”, “Syair Qiyamat”, “Sejarah Arsyadiyah” dan lain lain.
12. H.M. Thaib bin Mas’ud bin H. Abu Saud, ulama Kedah, Malaysia, pengarang kitab “Miftahul jannah”.
13. H. Thohah Qadhi-Qudhat, penbina Madrasah “Sulamul ‘ulum’, Dalam Pagar Martapura.
14. H.M. Ali Junaedi, Qadhi.
15. Gunr H. Zainal Ilmi.
16. H. Ahmad Zainal Aqli, Imam Tentara.
17. H.M. Nawawi, Mufti.
18. Dan lain-lain banyak lagi.
Diantara zurriyat beliau yang kemudian menjadi ulama besar turun temurun adalah :
l . H. Jamaluddin, Mufti, anak kandung, penulis kitab “perukunan Jamaluddin”.
2. H. Yusein, anak kandung, penulis kitab “Hidayatul Mutafakkiriin”.
3. H. Fathimah binti Arsyad, anak kandung, penulis kitab “Perukunan Besar”, tetapi namanya tidak ditulis dalam kitab itu.
4. H. Abu Sa’ud, Qadhi.
5. H. Abu Naim, Qadhi.
6. H. Ahmad, Mufti.
7. H. Syahabuddin, Mufti.
8. H.M. Thaib, Qadhi.
9. H. As’ad, Mufti.
10. H. Jamaluddin II., Mufti.
11. H. Abdurrahman Sidiq, Mufti Kerajaan Indragiri Sapat (Riau), pengarang kitab “Risalah amal Ma’rifat”, “Asranus Salah”, “Syair Qiyamat”, “Sejarah Arsyadiyah” dan lain lain.
12. H.M. Thaib bin Mas’ud bin H. Abu Saud, ulama Kedah, Malaysia, pengarang kitab “Miftahul jannah”.
13. H. Thohah Qadhi-Qudhat, penbina Madrasah “Sulamul ‘ulum’, Dalam Pagar Martapura.
14. H.M. Ali Junaedi, Qadhi.
15. Gunr H. Zainal Ilmi.
16. H. Ahmad Zainal Aqli, Imam Tentara.
17. H.M. Nawawi, Mufti.
18. Dan lain-lain banyak lagi.
Semuanya yang tersebut di atas adalah zurriyat-zurrivat Syeikh Arsyad yang menjadi ulama dan sudah berpulang ke rahmatullah.
Sebagai kami katakan di atas, Syeikh Mubammad Arsyad bin Al Banjari dan sesudah beliau, zurriyat-zariyat beliau adalah penegak-penegak Madzhab Syafi’i dan faham Ahlussunna,h wal Jama’ah, khususnya di Kalimantan.
Sebagai kami katakan di atas, Syeikh Mubammad Arsyad bin Al Banjari dan sesudah beliau, zurriyat-zariyat beliau adalah penegak-penegak Madzhab Syafi’i dan faham Ahlussunna,h wal Jama’ah, khususnya di Kalimantan.
Syaikh
 Arsyad wafat pada 6 Syawal 1227 H atau 3 Oktober 1812 M. Beliau 
meninggal dunia pada usia 105 tahun dengan meninggalkan sumbangan yang 
besar terhadap masyarakat islam di Nusantara.
Makamnya dianggap 
keramat dan hingga kini masih diziarahi orang. Haulnya pada Syawwal lalu
 dihadiri Menteri Agama RI H. Muhamamd Maftuch Basyuni bersama ribuan 
masyarakat, termasuk dari Malaysia, Sumatera, dan Jawa.
Mudah-mudahan Allah menurunkan rahmat kepada keluarga mereka dan kita semuanya, amin-amin.





